Czym jest tzw. pełna księgowość?

Pełna księgowość to zdecydowanie bardziej skomplikowana forma dokumentowania zdarzeń gospodarczych. Na pewnym etapie staje się ona jednak dla przedsiębiorcy obowiązkowa. Kiedy dokładnie ma to miejsce? Serdecznie zachęcamy do lektury.

Definicja pełnej księgowości

Pełną księgowość definiuje się jako precyzyjny i złożony system ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych. Wszystko po to, aby w skrupulatny sposób przedstawić sytuację gospodarczą przedsiębiorstwa. Pełna rachunkowość wymagana jest przede wszystkim od dużych podmiotów gospodarczych i tych, które notują wysokie obroty.

Kiedy konieczna jest pełna księgowość?

Przejście na pełną księgowość jest niezbędne w kilku sytuacjach. Obowiązek takiego ewidencjonowania mają przede wszystkim spółki komandytowe, komandytowo-akcyjne, akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, bez względu na to, jakie mają przychody. W przypadku pozostałych podmiotów jest to natomiast konieczne w sytuacji, gdy przekroczą one określone przychody. Chodzi tu o kwotę 2 mln euro w skali roku.

Dokumenty wymagane przy pełnej księgowości

Lista dokumentów, które trzeba w tym przypadku wypełniać, jest dość długa. To m.in. dziennik, konta księgi głównej oraz pomocniczej, zestawienie obejmujące obroty oraz salda na księdze głównej, salda na kontach pomocniczych, a także wykaz pasywów i aktywów. Aby móc tworzyć tak kompleksową dokumentację, niezbędne jest doświadczenie oraz fachowa wiedza. Stąd też najczęściej takie firmy posiadają albo własne działy księgowe, albo też zlecają taką pracę do biur księgowych takich jak nasze.

Jak widać, pełna księgowość jest bardzo złożona. Na szczęście wyspecjalizowane biura księgowe świadczą usługi w tym zakresie, oferując pomoc i kompetencje pozwalające na tworzenie takiej dokumentacji w maksymalnie rzetelny sposób.